Fitness chick

Na jarenlang in de sportschool had ik alle lessen eigenlijk al wel gezien. Ik wilde wel een nieuwe uitdaging. Eigenlijk vond ik fitnessen ook het allerleukste. Maar al die apparaten en spullen… Ik wist nooit zo goed wat ik ermee moest. Dan zag je al die brede, gespierde gasten en die fitness chickies die zo hard en doelgericht aan het trainen waren… Dat wilde ik ook!

In de zaal lopen altijd van die fitnessinstructeurs rond, dus ik ben het maar gewoon gaan vragen. Hoe word ik ook zo’n fitness chick?

Meteen de week erna kreeg ik een gesprek. Eerst gingen we doelen stellen. “Dus je bedoelt een body change?” zei mijn personal trainer. “Dat klinkt wel heel heftig…”, antwoordde ik. “Nee, schrijf maar op!” zei hij. Ik werd op allerlei plekken gemeten en mijn vetpercentage werd berekend. Ik had een percentage van 25%. Ik viel bijna om. “25 procent is echt zoveel!”, zei ik. Hij verzekerde mij dat het wel meeviel, maar dat we het zeker terug konden gaan brengen. Ik kreeg een schema voor 6 weken met allemaal hele interessante oefeningen. Allemaal dingen die ik nog nooit had gedaan.

Ik keek de hele week uit naar de eerste trainingsavond. Wow, wat was het leuk, maar ook heftig en best moeilijk! Ik kende alle technieken van de oefeningen nog niet en moest me heel goed concentreren om alle bewegingen goed uit te voeren. Uiteindelijk heb ik 2,5 uur getraind en ik voelde me zo goed! Wat een adrenaline kick! Dat ik dit nog nooit eerder had geprobeerd, ik kon er niet over uit. “Morgenochtend ben ik er weer!” zei ik tegen mijn trainer. “Oh, echt? Daar hou ik je aan…”, zei hij.

De volgende ochtend snapte ik wat hij bedoelde. Ik kon amper mijn pink optillen. Wat een spierpijn. Ik had zelfs pijn op plekken waar ik niet eens wist dat je daar pijn kon hebben. ‘Hoe kom ik serieus mijn bed uit?’ dacht ik. Uiteindelijk ging het wel en ik strompelde naar de sportschool. “Ben je daar eindelijk?” zei mijn trainer. Ik keek nogal moeilijk en hij moest lachen. “Rustig aan he, goed naar je lichaam luisteren”, gaf hij als tip. Dat ging ik dan maar doen.

Om straks het verschil te kunnen zien, bij elke meting een foto.

Fitness chick

 

Bietjes salade als traktatie

Bietjes salade voor de hele familie

Een van de eerste recepten die ik heb uitgeprobeerd! En het is echt zo lekker! Hier is het recept te vinden: http://www.voedselzandloper-recepten.nl/snelle-bieten-tomatensalade-met-groene-kidneybonen.html

Ik heb me niet helemaal aan de juiste hoeveelheden gehouden en gewoon op mijn bord gedaan wat me lekker leek. Een paar weken later was ik jarig en er zou familie komen eten. Dat is altijd zo’n dilemma, want wat maak je dan?! Nou, de bietjes salade! Ik was een beetje zenuwachtig wat mijn gasten ervan zouden vinden. Het is natuurlijk niet heel culinair om gewoon een koude salade te serveren. Gelukkig kreeg ik in de keuken al opmerkingen dat ik zulke leuke, gekleurde borden aan het bereiden was. Bij het serveren vertelde ik hoe ik op dit recept was gekomen en dat ik er zelf zo fan van was. Nou, na het eten waren er nog meer fans! Iedereen vond het superlekker. Een week later kreeg ik nog een mail van een familielid die het recept wilde, want dit recept moest eigenlijk iedere week gegeten worden.

Groentje tussen de groente

Na een paar maanden gegeten te hebben volgens ‘De Voedselzandloper’, was ik wel toe aan een nieuwe uitdaging. Dat wil zeggen: nieuwe recepten. Ik at eerst gewoon wat ik ‘mocht’ eten, maar niks meer en niks minder. Online vond ik allemaal geweldige websites met recepten. Bijvoorbeeld deze: www.voedselzandloper-recepten.nl Er ging een wereld voor me open.

Groentje tussen de groente

Vol goede moed ging ik naar de supermarkt. Enthousiast pakte in een boodschappenmandje en ik haalde het lijstje uit mijn tasje. Maar toen kwam het. Wat was het eigenlijk wat ik allemaal nodig had? Zoete aardappel? Kruiden vinegraitte? Venkel? Koolraap? Ik had werkelijk geen idee wat het was! En die arme vakkenvuller van de Albert Heijn had toch even pech dat hij net de groenteafdeling opkwam lopen. Hij mocht mooi alles voor me opzoeken. Beetje awkward, maar ach, eens moet de eerste keer zijn en alle begin is moeilijk. Vol trots ging ik met mijn overvolle boodschappentas naar huis. Nu nog de recepten uitproberen. Koken is ook al niet mijn sterkste kant. Ik had er zelfs een hekel aan. Maar opgeven is geen optie.

De komende tijd zal ik op mijn blog leuke receptjes plaatsen die ik heb uitgeprobeerd. Ik ben geen keukenprinses en ik weet ook niet of ik dat echt ooit zal worden. Maar daarom kan ik het juist misschien heel makkelijk uitleggen hier. Ik zal in ieder geval mooie foto’s maken en vertellen hoe het smaakt!

 

Prinsessenontbijt

Ik dacht echt dat dit de allerbeste uitvinding ooit was. Een roze ontbijt, dat nog gezond is ook!

Prinsessenontbijt

In het boek ‘De Voedselzandloper’ had ik gelezen dat het goed is om te ontbijten met havermout, fruit en bijvoorbeeld sojamelk. Mijn schoonzusje had me zo’n soort papje eens laten proeven en ik vond het echt afschuwelijk. Maar ik wilde toch graag ook zo gezond gaan ontbijten. Daarom bedacht ik er een eigen versie van, met de roze sojamelk van Alpro.

Op dit moment volg ik een voedingsconsult, waarbij ik bijna geen koolhydraten mag eten. Bye bye roze ontbijtje… Toch blijft het te leuk en te lekker om er niet een blogje aan te wijden.

Wat heb je nodig? 125-150 ml roze Alpro sojamelk, 6 eetlepels havermout, 100 gram blauwe bessen/ frambozen/zomerfruit/ bosbessen (kies zelf maar!) en lijnzaad.

Bereidingswijze: Zet de sojamelk in een pannetje op het vuur, tot het kookt. Pas op, want het komt heel snel omhoog! Een roze keuken is ook leuk, maar niet op deze manier.. Schep de 6 eetlepels havermout erbij en twee eetlepels lijnzaad. Laat het nog twee minuutjes koken. Doe het papje in een kommetje waar je fruit al in zit.

Enjoy!

De Voedselzandloper

“Dit boek moet je echt eens lezen, echt iets voor jou”, zei mijn schoonzusje tegen mij. Heel toevallig waren we dat weekend op een familieweekend in de middle of nowhere. Zelfs het internet op mijn telefoon deed het regelmatig niet in het superschattige, maar superoude huisje ergens in Drenthe. Killing. Perfecte timing om een boek te lezen. Mijn schoonzusje liet me de bladzijde zien waarop ‘de voedselzandloper’ stond afgebeeld. Bovenin staan producten die je meestal eet en onderin staan de vervangers hierdoor. “Wat belachelijk!” oordeelde ik meteen. Dat kan toch helemaal niet. Geen brood, geen pasta, bijna geen zuivel… Dan val je toch om?! “Nee hoor”, zei mijn schoonzusje vrolijk.

De Voedselzandloper2

Het kaartspelletje met z’n allen aan tafel en de wandeling over de hei sloeg ik over. Mijn interesse was toch gewekt. Ik las het boek in één keer uit. “Ok, twee weken”, zei ik tegen mijn schoonzusje. “Daarna heb ik pas reden om te zeggen wat ik ervan vind. Ook al weet ik nu al dat het niks wordt. Kom maar op met die havermoutpap dan.”

De twee weken waren nog niet om en ik wist al dat ik nooit meer terug zou gaan naar mijn oude voedingspatroon. Ik voel me fitter, mijn buik is nooit meer opgezet (behalve bij veel stress dan) en al die nieuwe recepten zijn nog lekker ook!

Onlangs ben ik begonnen met een personal coach en een voedingsconsult en daarom zijn er nu al wel weer wat dingen gewijzigd. Maar op veel punten blijf ik ‘voedselzandloperproof!’ en dat is echt heerlijk. Ideaal toch, zo’n schoonzusje!

De Voedselzandloper1

Be Better Than Yesterday

Op een doodgewone werkdag parkeerde ik de auto bij mijn werk en keek nog even op mijn telefoon. Ik ontving een berichtje waarin stond: “Succes vandaag! Be better than yesterday” Even dacht ik, beter dan gisteren? Gister heb ik toch ook gewoon mijn best gedaan. Dat ga ik vandaag ook gewoon doen. Niets bijzonders toch.

Toch bleef het berichtje de hele dag door mijn hoofd gaan. Tijdens mijn werk, tijdens het sporten, tijdens het eten. Be better than yesterday. Waarom zou ik het vandaag eigenlijk niet nog beter willen doen dan gister? Sinds die dag doe ik bewuster mijn best. Het is zo’n leuke uitdaging om te proberen het steeds maar beter te doen en om beter te worden. Dat ene kleine zinnetje is sindsdien mijn motivatie en inspiratie. En ik merk al dat het werkt!

cropped-Header-Nous3.png