Waarom ik eindelijk weer slaap

Vanmorgen werd ik na een jaar of drie eindelijk weer eens uitgerust wakker. Wat voelde dat goed zeg! Sinds ik mijn levensstijl zo heb aangepast met voeding en sporten, merk ik op alle gebieden in mijn leven dat het beter gaat. Dat ik ook beter zou gaan slapen, dat leek me echter een doel voor de langere termijn.

Hoe vaak heb ik vriendinnen niet horen zeggen: “Oh, Anouschka, die slaapt nooit! Die kan je ’s nachts altijd Whatsappen!” Sorry meiden, de nachtelijke app gesprekken moeten vanaf nu maar tot de volgende dag wachten!

Ik sliep altijd slecht om een aantal redenen: ik was veel te onrustig, dat kwam mede doordat ik voor het slapengaan nog tien dingen deed en in bed nog uren op mijn telefoon bezig was. Maar het kwam ook doordat ik verslaafd was aan suiker en daardoor niet rustig werd. Hierover later meer in een andere blog. Het kwam ook omdat het me niet echt interesseerde. Ik trok het toch wel overdag. Af en toe een moeheidsdipje, maar dan nam ik toch een colaatje en in het ergste geval Red Bull? Ik zag het probleem niet. Tot ik voelde wat ik nu voel! OMG, als het zo ook kan?! Door de dag heen voel ik me ook veel stabieler, energieker en blijer. Samen met de juiste voeding, sporten en goed slapen is dit het resultaat! Wow, Waarom heb ik hier zolang mee gewacht!

Nog een reden waarom ik beter slaap is mijn wilskracht. Mijn voedingscoach helpt me ook met slapen. Ik mail hem elke week mijn slaapdagboek en dan kijken we hoe het goed. Voor de opbouw van mijn spieren met de krachttraining, heb ik ook 8 uur slaap nodig per nacht om hier optimaal resultaat uit te halen. Nou, dat had ik dus echt nooit. De afgelopen twee weken haalde ik wel de 6-7 en werd ik vaak maar 1 keer wakker tussendoor. In plaats van 4 uur slaap met uren wakker tussendoor.

Simpele tips die ik van mijn voedingscoach kreeg, die voor iedereen gelden, maar die ik gewoon echt niet wist:

  • Drink na 15:00 uur geen cafeïne en theïne meer. (ook thee maakt je wakker, maar er zijn genoeg soorten theïne vrije thee te koop)
  • Geen WIFI aan op je telefoon ’s nachts. Dit kan voor onrust in je lichaam zorgen, waardoor je nooit in je echt diepe slaap komt.
  • Hetzelfde geldt voor stroom op je slaapkamer. Dus geen stekkerdozen aan, telefoons of iPods in de oplader als je in bed ligt.

Wat voor mezelf ook helpt is om een lijstje te maken met dinbgen die ik de volgende dag moet doen, of waar ik me druk om maak. Dat schrijf ik dan van me af en dat moet dan gewoon tot morgen wachten.

Eerst slapen.

Slaap lekker!

Waarom ik eindelijk weer slaap