Help! Ik heb stress!

12957643_1541149379527135_5443123342624637987_o

Voeding, sporten, water drinken, goede koolhydraten kiezen, suikers vermijden, blogs lezen… Wat we allemaal niet doen voor een healthy lifestyle. Het belangrijkste punt om aan te pakken is echter: stress!

Denk je eens in dat je vrienden bent met je lichaam. Beste vrienden. Voor je beste vriend wil je altijd het beste, toch? Stel je voor dat je beste vriend tegen je zegt: “wat je nu doet voelt niet fijn, oh en wat je zojuist aan me gaf, bezorgt me zoveel stress!” Zou je je niet rot voelen en proberen het goed te maken? De laatste jaren ga ik op deze manier om met mijn lichaam. Wanneer je je ‘beste vriend’ constant stress bezorgd, kan het er ook niet optimaal zijn voor jou.

Ons lichaam ervaart best snel stress. Een paar voorbeelden:

• De welbekende stress: je bent te laat en moet haasten. Dat voelt niet fijn, je gaat een beetje zweten en krijgt misschien wat hoofdpijn.
• Weinig slaap. Je lichaam kan niet goed herstellen.
• Een superdrukke dag, waarin je overal heenvliegt. Pff, even uitblazen.
• Roken. Je lichaam ervaart stress, ook al voel je je tijdens het roken heel relaxt.
• Suiker. Als je lichaam suiker binnenkrijgt, geef je ‘m stress. Het verwerken hiervan vindt ie niet fijn!
• Cafeïne. Koffie is niet altijd ‘verkeerd’, maar als je stress hebt, doet koffie er letterlijk nog een schepje bovenop.
• Sporten. Als je écht goed aan het trainen bent, verstoor je je lichaam. Dit is goede stress, want hier wordt je lichaam wel beter van uiteindelijk. Onthoud echter dat het ook stress is.
• Sociale contacten waarin je ook stress kan ervaren. Je leeft emotioneel mee met een familielid, je ervaart druk van je baas op je werk, je hebt liefdesverdriet etc.

Stress is over het algemeen niet leuk. Maar een leven zonder stress bestaat eigenlijk ook niet. Wat doen we er dus aan? De oplossing is het zoeken naar de juiste BALANS!

Tips:
1. Na een intensieve sporttraining kun je beter even lekker op de bank of achter je laptop gaan zitten en niet meteen alle weekboodschappen, een telefoontje naar die verdrietige vriendin en een feedbackgesprek voor je werk inplannen. It’s too much.
2. Laatst had ik een presentatie op mijn werk In de avond. De hele dag had ik spanningsbuikpijn. Ik besloot geen koffie, sigaretten en suikers te nemen (dit doe ik al bijna niet, maar nu dus helemaal niet). Op deze manier bleef alleen de spanning voor de presentatie in mijn lichaam en hoefde mijn ‘beste vriend’ niet ook nog eens al die andere stress op te vangen. Guess what, de presentatie ging super.
3. Stel je gaat op vliegvakantie en je hebt wat ‘reis stress’. Je moet op het vliegveld lang wachten en uit verveling eet je wat koekjes en snoepjes. In het vliegtuig krijg je nog een chocoladereep aangeboden en eenmaal op de vakantiebestemming in het hotel ga je los bij het toetjesbuffet. Heerlijk, maar je lichaam moet al zo wennen aan de nieuwe situatie en de vakantiestress. Grote kans dat je je ’s avonds helemaal niet lekker voelt. Niet zo slim dus.

Wat helemaal naar is: stress zorgt voor vetopslag op je… buik!  :( Als je dan ook nog eens suiker eet, slaat je lichaam dit al helemaal daar op. Niet wat je wil..

Ik hoop dat ik met mijn persoonlijke tips wat inspiratie bij je heb opgedaan. En dat je beste vrienden mag zijn met je lichaam, want je lichaam doet zoveel goeds voor je, ook al heb je dat vaak niet eens door!

Personal Training

Vandaag mijn eerste officiële les Personal Training gehad! Ik was best een beetje zenuwachtig. De les voor mij liep iets uit en toen zag ik al hoe een best gespierde man helemaal stuk ging. Dat beloofde veel goeds! Mijn les was gericht op benen en billen. Auw! Ik heb nieuwe oefeningen gedaan, waar ik half bij op de kop hing, maar ook bijvoorbeeld de bekende walking lunges.

13000235_1540385199603553_36230637022286370_n

Of ik de oefening nou al wel of niet kende, het was allemaal nieuw. Ik leerde namelijk een nieuwe manier van trainen. Of eigenlijk: ik leerde écht trainen. Vergeet de setjes van 3×10 of 4×8 maar. Het gaat erom dat je doorgaat tot je niet meer kunt. En dan doe je er nog 3 en word je letterlijk door je trainer opgevangen. Dat was wel even anders dan ik gewend ben!

Vooral het gevoel in m’n benen was raar: een hete gloed die door je benen stroomt. Soms van onder naar boven, soms alleen aan de binnenkant. Heel bizar en nee, niet fijn! Maar met fijn bereik je niks. Ik moest mezelf tijdens de training steeds voorhouden dat dit écht is wat ik wil. Dat het de pijn waard is. Anders lukte het me helemaal niet. Je hoofd kan je lichaam goed in de weg zitten zeg! Maar ook helpen, als je de knop omzet.

Eenmaal buiten kon ik de koppeling van m’n mooie nieuwe auto bijna niet meer induwen, haha! Maar ik voelde me zo voldaan en gelukkig! Dit was echt superleuk! Ook al deed het zo pijn! Ik kan het niet zo goed uitleggen, maar geluk heeft blijkbaar echt iets te maken met uit je comfort zone gaan en jezelf overwinnen.

Zoete aardappel

12931083_1537502909891782_1957878513251788314_n

Of ook wel: bataat. Wat een geniale groente. Het heet aardappel, maar het is eigenlijk een wortel. Een groente dus! Ik gebruik het als basis voor megaveel topgerechten. Hoog tijd om wat tips te delen.

Hoe bereid ik ‘m? Ik doe de aardappel een uur op 180 graden in een heteluchtoven. Dan issie zo zacht dat je er van alles tussen kan doen als je ‘m opensnijdt:

* Huttenkase, zalm en courgette (mijn persoonlijke favo vulling!)
* Aubergine, tomaat en mozzarella (soort Griekse Mousaka krijg je dan)
* Sla en zelfgemaakte tonijnsalade
* Feta, runderreepjes en paprika
* Je kunt eigenlijk alles verzinnen wat je lekker vindt…

Ook kun je de zachte aardappel stampen en stamppot maken met bijvoorbeeld:

* Boerenkool, vegetarische spekjes (ik ben anti varkensvlees, vandaar), geitenkaas en paprika
* Andijvie, runderrookworst, paprika
* Hutspot
* Enzovoort

Veel plezier met de zoete bataat en eet smakelijk!

Nieuwe blog erbij via Sugarchallenge.nl

Ik heb een nieuwe blog! Over gezonde voeding voor kinderen! Bij niemand minder dan Carola van Bemmelen van Sugarchallenge blog ik iedere week over mijn uitdaging om de kinderen op kinderdagverblijf De Wiebelwagen zo gezond mogelijke voeding te geven! Like/ volg Sugarchallenge, ook voor heel veel andere leuke tips en informatie!

EEN SUIKERVRIJE KINDEROPVANG
Welke ouder wil dat niet voor zijn kind, een fijne plek waar het gezonde en suikervrije voeding krijgt. De Wiebelwagen in Amersfoort gaat als eerste in Nederland (!) de uitdaging aan om haar kinderdagverblijven om te toveren naar een suikervrije oase. Medewerkster Anouschka van der Schee blogt hierover vanaf vandaag op onze site. Lees je mee?

Jarige juf

Mijn verjaardagstraktatie voor de kindjes op het kinderdagverblijf moet leuk én gezond zijn! Daarom trakteerde ik deze pluutjes! Ik heb er kwark en vruchtjes in gedaan. Nachtje in de vriezer en blije kids!

12936684_1534324370209636_6641103594373716485_n