Help! Ik heb stress!

12957643_1541149379527135_5443123342624637987_o

Voeding, sporten, water drinken, goede koolhydraten kiezen, suikers vermijden, blogs lezen… Wat we allemaal niet doen voor een healthy lifestyle. Het belangrijkste punt om aan te pakken is echter: stress!

Denk je eens in dat je vrienden bent met je lichaam. Beste vrienden. Voor je beste vriend wil je altijd het beste, toch? Stel je voor dat je beste vriend tegen je zegt: “wat je nu doet voelt niet fijn, oh en wat je zojuist aan me gaf, bezorgt me zoveel stress!” Zou je je niet rot voelen en proberen het goed te maken? De laatste jaren ga ik op deze manier om met mijn lichaam. Wanneer je je ‘beste vriend’ constant stress bezorgd, kan het er ook niet optimaal zijn voor jou.

Ons lichaam ervaart best snel stress. Een paar voorbeelden:

• De welbekende stress: je bent te laat en moet haasten. Dat voelt niet fijn, je gaat een beetje zweten en krijgt misschien wat hoofdpijn.
• Weinig slaap. Je lichaam kan niet goed herstellen.
• Een superdrukke dag, waarin je overal heenvliegt. Pff, even uitblazen.
• Roken. Je lichaam ervaart stress, ook al voel je je tijdens het roken heel relaxt.
• Suiker. Als je lichaam suiker binnenkrijgt, geef je ‘m stress. Het verwerken hiervan vindt ie niet fijn!
• Cafeïne. Koffie is niet altijd ‘verkeerd’, maar als je stress hebt, doet koffie er letterlijk nog een schepje bovenop.
• Sporten. Als je écht goed aan het trainen bent, verstoor je je lichaam. Dit is goede stress, want hier wordt je lichaam wel beter van uiteindelijk. Onthoud echter dat het ook stress is.
• Sociale contacten waarin je ook stress kan ervaren. Je leeft emotioneel mee met een familielid, je ervaart druk van je baas op je werk, je hebt liefdesverdriet etc.

Stress is over het algemeen niet leuk. Maar een leven zonder stress bestaat eigenlijk ook niet. Wat doen we er dus aan? De oplossing is het zoeken naar de juiste BALANS!

Tips:
1. Na een intensieve sporttraining kun je beter even lekker op de bank of achter je laptop gaan zitten en niet meteen alle weekboodschappen, een telefoontje naar die verdrietige vriendin en een feedbackgesprek voor je werk inplannen. It’s too much.
2. Laatst had ik een presentatie op mijn werk In de avond. De hele dag had ik spanningsbuikpijn. Ik besloot geen koffie, sigaretten en suikers te nemen (dit doe ik al bijna niet, maar nu dus helemaal niet). Op deze manier bleef alleen de spanning voor de presentatie in mijn lichaam en hoefde mijn ‘beste vriend’ niet ook nog eens al die andere stress op te vangen. Guess what, de presentatie ging super.
3. Stel je gaat op vliegvakantie en je hebt wat ‘reis stress’. Je moet op het vliegveld lang wachten en uit verveling eet je wat koekjes en snoepjes. In het vliegtuig krijg je nog een chocoladereep aangeboden en eenmaal op de vakantiebestemming in het hotel ga je los bij het toetjesbuffet. Heerlijk, maar je lichaam moet al zo wennen aan de nieuwe situatie en de vakantiestress. Grote kans dat je je ’s avonds helemaal niet lekker voelt. Niet zo slim dus.

Wat helemaal naar is: stress zorgt voor vetopslag op je… buik!  :( Als je dan ook nog eens suiker eet, slaat je lichaam dit al helemaal daar op. Niet wat je wil..

Ik hoop dat ik met mijn persoonlijke tips wat inspiratie bij je heb opgedaan. En dat je beste vrienden mag zijn met je lichaam, want je lichaam doet zoveel goeds voor je, ook al heb je dat vaak niet eens door!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>