Waarom ik eindelijk weer slaap

Vanmorgen werd ik na een jaar of drie eindelijk weer eens uitgerust wakker. Wat voelde dat goed zeg! Sinds ik mijn levensstijl zo heb aangepast met voeding en sporten, merk ik op alle gebieden in mijn leven dat het beter gaat. Dat ik ook beter zou gaan slapen, dat leek me echter een doel voor de langere termijn.

Hoe vaak heb ik vriendinnen niet horen zeggen: “Oh, Anouschka, die slaapt nooit! Die kan je ’s nachts altijd Whatsappen!” Sorry meiden, de nachtelijke app gesprekken moeten vanaf nu maar tot de volgende dag wachten!

Ik sliep altijd slecht om een aantal redenen: ik was veel te onrustig, dat kwam mede doordat ik voor het slapengaan nog tien dingen deed en in bed nog uren op mijn telefoon bezig was. Maar het kwam ook doordat ik verslaafd was aan suiker en daardoor niet rustig werd. Hierover later meer in een andere blog. Het kwam ook omdat het me niet echt interesseerde. Ik trok het toch wel overdag. Af en toe een moeheidsdipje, maar dan nam ik toch een colaatje en in het ergste geval Red Bull? Ik zag het probleem niet. Tot ik voelde wat ik nu voel! OMG, als het zo ook kan?! Door de dag heen voel ik me ook veel stabieler, energieker en blijer. Samen met de juiste voeding, sporten en goed slapen is dit het resultaat! Wow, Waarom heb ik hier zolang mee gewacht!

Nog een reden waarom ik beter slaap is mijn wilskracht. Mijn voedingscoach helpt me ook met slapen. Ik mail hem elke week mijn slaapdagboek en dan kijken we hoe het goed. Voor de opbouw van mijn spieren met de krachttraining, heb ik ook 8 uur slaap nodig per nacht om hier optimaal resultaat uit te halen. Nou, dat had ik dus echt nooit. De afgelopen twee weken haalde ik wel de 6-7 en werd ik vaak maar 1 keer wakker tussendoor. In plaats van 4 uur slaap met uren wakker tussendoor.

Simpele tips die ik van mijn voedingscoach kreeg, die voor iedereen gelden, maar die ik gewoon echt niet wist:

  • Drink na 15:00 uur geen cafeïne en theïne meer. (ook thee maakt je wakker, maar er zijn genoeg soorten theïne vrije thee te koop)
  • Geen WIFI aan op je telefoon ’s nachts. Dit kan voor onrust in je lichaam zorgen, waardoor je nooit in je echt diepe slaap komt.
  • Hetzelfde geldt voor stroom op je slaapkamer. Dus geen stekkerdozen aan, telefoons of iPods in de oplader als je in bed ligt.

Wat voor mezelf ook helpt is om een lijstje te maken met dinbgen die ik de volgende dag moet doen, of waar ik me druk om maak. Dat schrijf ik dan van me af en dat moet dan gewoon tot morgen wachten.

Eerst slapen.

Slaap lekker!

Waarom ik eindelijk weer slaap

Het gezondste dagje Amsterdam

Onlangs logeerde ik bij mijn broertje en schoonzusje. Ze hebben een prachtig appartement in Amsterdam, dus op zich is dat al cool! De volgende ochtend moest mijn broertje werken en hadden schoonzus en ik een ontzettend gezond dagje gepland.

Het begon allemaal met het koken van een gezond ontbijtje in de keuken. Dat moesten we dan wel languit op de bank opeten, onder het genot van een aflevering van ‘New Girl’. Toen was het tijd voor actie. Sportkleren aan, geen getreuzel of geklaag, maar hoppa, 6 kilomter hardlopen door het Vondelpark. Ik vond het zo gezellig en zo hip en zo sportief om te doen! Te leuk gewoon. Maar aangezien ik van de krachttraining ben, dacht mijn arme lichaam er anders over. Wat een spierpijn had ik erna zeg. Maar dat was dan maar zo. De rest van de dag had ik niet eens tijd om daarover na te denken, want we moesten naar de eerste locatie van onze superfoods- en drinks tour: Dr. Blend. Een leuk winkeltje waar je alle soorten smoothies kon bestellen. We besloten voor het meest populaire op dit moment te gaan: de groene smoothie. Best lekker, spinazie door een rietje!

SLA

De tweede stop was in een winkel genaamd ‘Delicious Food’. Hier verkopen ze zoveel superfoods, noten, zaden, meel, granen, sapjes, haver, echt alles. Ik wist niet waar ik kijken moest. Ik kon zeker niet weggaan, zonder een enorme zak gezonde nootjes.

SLA 3

De laatste locatie was meteen het juweeltje van de dag: Restaurant SLA (www.ilovesla.com) Denk aan de Subway, maar dan met de meest verse en gezonde groentes, sapjes en theetjes die je kunt bedenken. En hoe gezonder, hoe lekkerder. Dat ervaar ik steeds meer. We hadden allebei toch een heerlijke maaltijdsalade. Ongelooflijk. Ook was het grappig dat we allebei superhyper werden van de winkel zelf. Overal lagen boeken over het onderwerp (ook De Voedselzandloper, daar is het restaurant mede door geinspireerd). Mijn schoonzus en ik voelden ons er meteen zo ‘begrepen’ en ‘er niet alleen in staand’.

SLA 2

WAT EEN TOPDAG!!

Niet zo ZWAAR als ik dacht

Na 7 weken hard werken in de sportschool was eindelijk de dag aangebroken dat ik samen met mijn Personal Trainer ging kijken of ik al wat vooruitgang had geboekt. Ik voelde me erg goed en ik had ook constant spierpijn gehad. Ik was trouw 4 keer in de week gaan sporten en soms zelfs 5 keer. Verder hield ik me zo goed als ik kon aan mijn ‘Voedselzandloper’ levensstijl. Behalve dan in het weekend… Al die wijntjes en Malibuutjes kon ik moeilijk goedpraten. Maar ja, dat was te leuk om te laten…

Op naar de sportschool dan maar. Ik werd weer op allerlei plekken gemeten met een tang. Ook werd ik gewogen. “Wat?! 3 kilo erbij?!” Ik schrok me rot. “Dat is alleen maar goed”, stelde mijn trainer mij gerust. “Spieren zijn zwaarder dan vet.” Het zat me nog steeds niet lekker, het voelde gewoon niet goed. Iedereen heeft het altijd over afvallen. Dat getal op de weegschaal moet omlaag. En ik was zo blij dat ik met de Voedselzandloper 4 kilo kwat was geraakt. Nu zat dat er weer aan. Maar dat zag ik verkeerd…

Ik werd opgemeten met een meetlint. Mijn bovenarmen, bovenbenen, buik en net onder mijn borst. Ik was overal centimeters kwijt! Ik was juist dunner. “Van de 10 mensen die bij mij komen hebben er maar 2 of 3 zo snel resultaat als jij!” zei mijn trainer. “Je bent al heel goed op weg!” Wow… Dat was pas leuk om te horen! Qua vetpercentage was ik op alle plekken ook vet kwijt, behalbe op mijn buik. Mijn buik was hetzelfde gebleven. “Maar dat is ook het moeilijkste gebied”, zei mijn trainer. “Pff, wel het belangrijkste gebied ook”, zuchtte ik. Maar ik mocht niet klagen.

“Je vetpercentage was 25% toen je begon en is nu 21,5%”, vertelde hij me toen. WOW! Nu was ik echt trots. Ik ging zichtbaar vooruit! Ik deed het echt ergens voor. Mijn oude schema ging nu wel en ik kreeg een nieuw, moeilijker en zwaarder schema. Wat er heel stoer uitzag. Ik kon niet wachten om daaraan te beginnen!

De eerste resultaten

 

Wat je kunt doen met een pompoen

Dit recept vond ik er zo lekker uitzien, dat ik meteen naar de winkel ging om de ingredienten te kopen.

http://www.voedselzandloper-recepten.nl/pompoensoep-met-verse-gember.html

Blokjes pompoen kon ik alleen niet vinden bij de supermarkt. Dan maar naar de groenteboer! Ik vind het tegenwoordig sowieso leuk om naar de groenteboer te gaan. Al die verschillende en vreemde groenten… Daar kan ik nog wat van leren. Meestal bekijk ik eerst alle bakken voor ik echt wat koop. Dat deed ik nu ook, maar ik kon maar geen pompoen vinden.

Ik vroeg het aan de jongen bij de kassa. “We hebben alleen flespompoen”, zei hij. Ik keek hem raar aan: “kun je daar soep van maken?” “Ja, hoor”, antwoordde hij,”als je een beetje een scherp mes hebt!” Ik kreeg de pompoen, die inderdaad de vorm van een fles had, in mijn hand. Vol goede moed rekende ik af en ging naar huis.

Het was nog best een heel werk om de harde schil eraf te krijgen en de pompoen in stukjes te krijgen. Twintig minuten later was ik eindelijk klaar. Ik dacht dat dat ding er gek uitzag aan de buitenkant, de binnenkant was minstens zo gek. Maar het maakte allemaal niets uit, want de soep was heerlijk!

20140425_164655_resized 20140425_165404_resized

Wakker met water

Wakker met water

Een tip uit het boek ‘De Voedselzandloper’. Drink meteen als je wakker wordt een glas water. Ga daarna andere dingen doen, zoals je wassen en aankleden. Daarna ga je pas ontbijten. In je lichaam wordt alles dan soort van in gang gezet. Dat begreep ik eruit tenminste.

Laat ik hier dan maar een gewoonte van maken en het extra gezellig maken op mijn nachtkastje. De eerste ochtenden vergeet ik het waarschijnlijk, maar dat komt vanzelf wel goed!

Kabeljauw, zoete aardappel en courgette

Het eerste gerecht dat ik heb gemaakt, dat echt een beetje culinair is, lukte nog goed ook. Het was een hele zoektocht door de supermarkt en tijdens het koken moest ik honderd keer het recept lezen voor ik door had wat ik nou eigenlijk moest doen. Wie raspt er namelijk nou een courgette? Dat was nog nooit in me opgekomen. Maar als je het met flink wat olijfolie en basilicum daarna in de oven legt, wordt het wel erg lekker!

De kabeljauw heb ik gewoon in de koekenpan gedaan. Bakken in kokosvet en wat viskruiden en kurkuma toevoegen. Het rode sausje is gewoon biologische tomaten ketchup, met een eetlepel bouillonpoeder erdoorheen.

De aardappeltjes zijn eigenlijk geen aardappeltjes. Het heet zoete aardappel en zoete aardappel is een wortel. Dat is mooi, want de koolhydraten laat ik bijna altijd weg. De zoete aardappels liggen in de supermarkt wel bij de echte aardappels. Je kunt ze ook op dezelfde manier bereiden. Ik had ze nu op een bakplaat gelegd en ingespoten met olijfolie. 40 minuutjes in de oven en ze zijn echt superlekker!

Kabeljauw Zoete Aardappel en Courgette

Mijn favoriete quote

Na ‘be better than yesterday’ is dit mijn favoriete quote.

Mijn favoriete quote

Ik kan er wel van alles over gaan zeggen, maar ik denk dat het voor iedereen op een andere manier weer motiverend is!

Maak er weer een awesome dagje van!

Fitness chick

Na jarenlang in de sportschool had ik alle lessen eigenlijk al wel gezien. Ik wilde wel een nieuwe uitdaging. Eigenlijk vond ik fitnessen ook het allerleukste. Maar al die apparaten en spullen… Ik wist nooit zo goed wat ik ermee moest. Dan zag je al die brede, gespierde gasten en die fitness chickies die zo hard en doelgericht aan het trainen waren… Dat wilde ik ook!

In de zaal lopen altijd van die fitnessinstructeurs rond, dus ik ben het maar gewoon gaan vragen. Hoe word ik ook zo’n fitness chick?

Meteen de week erna kreeg ik een gesprek. Eerst gingen we doelen stellen. “Dus je bedoelt een body change?” zei mijn personal trainer. “Dat klinkt wel heel heftig…”, antwoordde ik. “Nee, schrijf maar op!” zei hij. Ik werd op allerlei plekken gemeten en mijn vetpercentage werd berekend. Ik had een percentage van 25%. Ik viel bijna om. “25 procent is echt zoveel!”, zei ik. Hij verzekerde mij dat het wel meeviel, maar dat we het zeker terug konden gaan brengen. Ik kreeg een schema voor 6 weken met allemaal hele interessante oefeningen. Allemaal dingen die ik nog nooit had gedaan.

Ik keek de hele week uit naar de eerste trainingsavond. Wow, wat was het leuk, maar ook heftig en best moeilijk! Ik kende alle technieken van de oefeningen nog niet en moest me heel goed concentreren om alle bewegingen goed uit te voeren. Uiteindelijk heb ik 2,5 uur getraind en ik voelde me zo goed! Wat een adrenaline kick! Dat ik dit nog nooit eerder had geprobeerd, ik kon er niet over uit. “Morgenochtend ben ik er weer!” zei ik tegen mijn trainer. “Oh, echt? Daar hou ik je aan…”, zei hij.

De volgende ochtend snapte ik wat hij bedoelde. Ik kon amper mijn pink optillen. Wat een spierpijn. Ik had zelfs pijn op plekken waar ik niet eens wist dat je daar pijn kon hebben. ‘Hoe kom ik serieus mijn bed uit?’ dacht ik. Uiteindelijk ging het wel en ik strompelde naar de sportschool. “Ben je daar eindelijk?” zei mijn trainer. Ik keek nogal moeilijk en hij moest lachen. “Rustig aan he, goed naar je lichaam luisteren”, gaf hij als tip. Dat ging ik dan maar doen.

Om straks het verschil te kunnen zien, bij elke meting een foto.

Fitness chick

 

Bietjes salade als traktatie

Bietjes salade voor de hele familie

Een van de eerste recepten die ik heb uitgeprobeerd! En het is echt zo lekker! Hier is het recept te vinden: http://www.voedselzandloper-recepten.nl/snelle-bieten-tomatensalade-met-groene-kidneybonen.html

Ik heb me niet helemaal aan de juiste hoeveelheden gehouden en gewoon op mijn bord gedaan wat me lekker leek. Een paar weken later was ik jarig en er zou familie komen eten. Dat is altijd zo’n dilemma, want wat maak je dan?! Nou, de bietjes salade! Ik was een beetje zenuwachtig wat mijn gasten ervan zouden vinden. Het is natuurlijk niet heel culinair om gewoon een koude salade te serveren. Gelukkig kreeg ik in de keuken al opmerkingen dat ik zulke leuke, gekleurde borden aan het bereiden was. Bij het serveren vertelde ik hoe ik op dit recept was gekomen en dat ik er zelf zo fan van was. Nou, na het eten waren er nog meer fans! Iedereen vond het superlekker. Een week later kreeg ik nog een mail van een familielid die het recept wilde, want dit recept moest eigenlijk iedere week gegeten worden.

Groentje tussen de groente

Na een paar maanden gegeten te hebben volgens ‘De Voedselzandloper’, was ik wel toe aan een nieuwe uitdaging. Dat wil zeggen: nieuwe recepten. Ik at eerst gewoon wat ik ‘mocht’ eten, maar niks meer en niks minder. Online vond ik allemaal geweldige websites met recepten. Bijvoorbeeld deze: www.voedselzandloper-recepten.nl Er ging een wereld voor me open.

Groentje tussen de groente

Vol goede moed ging ik naar de supermarkt. Enthousiast pakte in een boodschappenmandje en ik haalde het lijstje uit mijn tasje. Maar toen kwam het. Wat was het eigenlijk wat ik allemaal nodig had? Zoete aardappel? Kruiden vinegraitte? Venkel? Koolraap? Ik had werkelijk geen idee wat het was! En die arme vakkenvuller van de Albert Heijn had toch even pech dat hij net de groenteafdeling opkwam lopen. Hij mocht mooi alles voor me opzoeken. Beetje awkward, maar ach, eens moet de eerste keer zijn en alle begin is moeilijk. Vol trots ging ik met mijn overvolle boodschappentas naar huis. Nu nog de recepten uitproberen. Koken is ook al niet mijn sterkste kant. Ik had er zelfs een hekel aan. Maar opgeven is geen optie.

De komende tijd zal ik op mijn blog leuke receptjes plaatsen die ik heb uitgeprobeerd. Ik ben geen keukenprinses en ik weet ook niet of ik dat echt ooit zal worden. Maar daarom kan ik het juist misschien heel makkelijk uitleggen hier. Ik zal in ieder geval mooie foto’s maken en vertellen hoe het smaakt!